Bal

Sobota, 6 stycznia 2018 Kategoria do 350, Kocia czytelnia, Kot w wielkim mieście, Gdańsk
Km: 319.30 Km teren: 0.00 Czas: 15:07 km/h: 21.12
: kcal Podjazdy: m Sprzęt: Kolarzówka Aktywność: Jazda na rowerze
Noworoczny bal zakończyłam na Westerplatte.

….czas ruszać w drogę. Taki wymarsz zawsze jest nagły. W jednej chwili wszystko się zmienia, temu, kto odchodzi, zależy na każdej minucie, szybko wyciąga namiotowe śledzie i gasi żar, zanim ktokolwiek przyjdzie przeszkadzać i wypytywać, i zaczyna biec, w biegu zarzucając plecak, i wreszcie jest już w drodze, raptem spokojny niczym wędrujące drzewo, na którym nie rusza się ani jeden liść. Tam, gdzie stał namiot, świeci pusty prostokąt zbielałej trawy. Później, kiedy zrobi się dzień, zbudzą się przyjaciele i powiedzą: „Odszedł, widać jesień się zbliża”.
           Tove Jansson, Dolina Muminków w listopadzie

Podczas śniadania sprawdzam prognozy. A jednak ma padać… W pośpiechu przepakowuję bagaż. Planowałam po raz pierwszy spać pod płachtą biwakową, ale skoro ma być deszcz i jeden stopień powyżej zera, to… jednak nie. Zakładam większą torbę trójkątną w ramę roweru i pakuję do niej swój najlżejszy namiot. Płachta zostaje w domu.

Przez to małe zamieszanie wychodzę z domu znacznie później niż planowałam, ale kiedy tylko ruszam, ogarnia mnie znajomy spokój. Jest ciemno. Styczniowy dzień bardzo nie chce wstać, za to noc czerni się w nieskończoność. Tuż nad drogą unoszą się mgły. Niewiele widać. Aby lecieć w chmurach, wcale nie trzeba odrywać się od ziemi. Przychodzi w końcu chwila, gdy niebo przestaje być idealnie czarne. Następuje przedświt. Potem świt. Aż w końcu wschód słońca. Kawa na Orlenie w Janowcu Wielkopolskim jest słodka i wzbogacona czekoladą.

Jest zimno, 2-3 stopnie powyżej zera. Testuję skarpetki i koszulkę z wełny merino. O ile koszulka jest super, to ciepłe skarpetki są super po wielokroć. Jestem mocno zaskoczona, bo mam tylko te skarpetki, bez ochraniaczy na butach, a nie marznę w stopy!
Noc była bezchmurna, poranek był podobnie piękny. Ale jeszcze przed południem słońce chowa się za chmurami. Robi się beznadziejnie szaro. Drzewa są nagie, bezlistne, kolor mają… drewniany. Brązowo-buro-szary. Te same drzewa na wiosnę będą zachwycać soczystą zielenią.
Wiosna? Jak to daleko! To dalej niż do Gdańska.

To dzieje się właśnie teraz: Ameryka zamarza, Australia się gotuje, a Polska - topi. Pola pod wodą. Łąki pod wodą. Topią się słupy energetyczne oraz drzewa. Ziemia jest przesiąknięta, rowy przepełnione, a kałuże wyglądają jak jeziora. To jeszcze bajoro, czy już staw? Nikt nie łowi ryb. A zatem, bajoro. Moja miejscówka pod Rafinerią Gdańską pewnie zamieniła się w bagno. Ale dziś nie potrzebuję się tym martwić. Bo będę spała na Westerplatte.

Wiatrołomy. Drzewa leżące na ziemi, pochylone od wiatru jak źdźbła trawy. Musiał tu przejść huragan. To wszystko widzę dojeżdżając do Nakła. Widok upiorny i wstrząsający.

Nakło n. Notecią wita mnie szarością. Jest lepiej niż rok temu – nie ma takiego ruchu. Miasto jest nieco senne. Nie ma tu niczego co by mnie mogło przytrzymać na dłużej. Chociaż… może jednak się zatrzymam. Nie chce się ocieplić, nie mam ochoty na zimną wodę z bidonu. Kawa już była, więc może teraz herbata? Dlaczego nie? Jak bal, to bal! Orlen i herbata. Idę, trzymając gorący kubek w dłoni i słyszę, że mój prawy but wydaje dziwne dźwięki. Odkręcił się blok. W samą porę zauważyłam! Imbusy na dnie sadlebaga. To jest chyba to, czego w systemie ultralight nie lubię najbardziej: aby wyjąć coś co jest na dnie, najpierw trzeba wyjąć wszystko inne. I uzewnętrznić się.

Za Koronowem zaczynają się tereny, które lubię. Dużo lasów. Małe drogi. Cisza, spokój. No i nadal jasno, jest kwadrans przed czternastą. Zależy mi, by nad jezioro Wierzchy dojechać jeszcze w świetle dziennym. Styczniowy dzień jest bardzo krótki, jednak udaje mi się to. Woda jest bardzo spokojna. Odstawiam rower na bok i idę robić zdjęcia. Temperatura z 5 stopni spada do 3. Wiem już, ze cieplej na pewno nie będzie… zbliża się koniec dnia.

Kiedy licznik wskazuje 190 km trasy wiadomo, że to już. Przystanek Tleń. Wspaniałe miejsce pośrodku lasów, nad jeziorami, we Wdeckim Parku Krajobrazowym. Zawsze docieram tu mniej lub bardziej wymęczona. Zawsze głodna i zmarznięta. To moja trzecia wizyta. Pamiętam jak przyjechałam tu po raz pierwszy dwa lata temu: zimny dzień, początek lutego, ciemno i nagle rozświetlony budynek, okna, w których widać ciepło. Podjeżdżam, niepewna, czy można tu wejść z rowerem, czy można tu coś zjeść. Miejsce zupełnie nieznane. Za drugim razem, chciałam, aby było tak jak wtedy. Siadłam na tej samej kanapie, przy tym samym stoliku, identycznie oparłam rower o ścianę. Tak samo jak wtedy bardzo nie chciało mi się jechać dalej.

Dziś wracają do mnie wszystkie te wspomnienia. Jak ptaki na wiosnę do swoich miejsc. Już prawie jestem w środku i widzę przez okno, że „moje” miejsce jest wolne i czeka na mnie. Wchodzę, rower opieram o ścianę. Zamawiam obiad. Taki sam jak rok temu. Jak dobrze tu być! W miłe miejsca zawsze chętnie się wraca. Delektuję się każdą chwilą, pysznym jedzeniem. Zachwyca mnie szarlotka. Małe cukiernicze cudeńko upieczone w ceramicznej foremce specjalnie na moje zamówienie. Może być lepiej? Jak zwykle pojawia się myśl, by tu zostać i nie jechać dalej. Rozmawiam z dziewczynami z obsługi. To one tworzą niesamowity klimat tego miejsca. Obiecuję sobie i im, że któregoś dnia przyjadę specjalnie tutaj. Nie będzie to przystanek w drodze do Gdańska, lecz cel. Dopijam kawę.

Drzwi zamknęły się i Włóczykij wszedł w las. Miał przed sobą sto mil ciszy.
                                Tove Jansson, Dolina Muminków w listopadzie

Po wyjściu z Przystanku Tleń, jest już ciemno. Do Gdańska, do Westerplatte, jeszcze 129 km. Dobrze wiem, co będzie dalej – przepastne lasy. Zaczynam od znajomego podjazdu. Lubię go, bo pozwala od razu się rozgrzać i zatrzymać ciepło. Nie zawsze jest wesoło. W ciemności ktoś może się schować. Ktoś może cię obserwować, a ty o tym nie wiesz, chyba, że wydrze się na całe gardło: sieeeemaaaa! I zaryczy tak kilka razy. Wtedy w żadnym wypadku nie można się odezwać. Tak długo jak jedziesz bez słowa, nikt nie wie, że to ty.

Monotonia małych dróg, ich nierówna nawierzchnia i ciemność wyjątkowo działają mi dziś na nerwy. Nie mogę się wprost doczekać, aż wyjadę na DK91. Ale to dopiero tuż przed Tczewem. Kawał drogi. Najpierw wizyta w Pelplinie. Jest to… ostatni przystanek na trasie. Napełniam bidony wodą, aby było jej trochę na poranną kawę i piję sok pomidorowy. Komu w drogę, temu wrotki. Znowu wychodzę w noc.

I kiedy myślę sobie, że prognozy się nie sprawdzą i nie będzie żadnego deszczu, zaczyna padać. Jeszcze w to nie wierzę. Ale to mokre coś, co leci z nieba to z pewnością jest deszcz. Trafia się wiata, do Gdańska jeszcze jakieś 54, może 56 km. Ubieram strój deszczowy i jadę. Nie jest to opad ciągły. Raczej przelotne mżawki, ale przy temperaturze 2 stopni powyżej zera i po przejechaniu już prawie 300 km jest to przykra niespodzianka.

Nie ma jednak co marudzić. Jak na jeden z pierwszych dni stycznia, warunki są przecież doskonałe! Przed Tczewem wyjeżdżam na upragnioną krajówkę. Odtąd prawie cały odcinek, aż do Gdańska, jest oświetlony. Na stacjach paliw samochody z imprezowiczami. Z każdego wysypuje się przynajmniej po czterech facetów, zachowujących się odrażająco głośno. Nie ma mowy, bym odwiedziła którąkolwiek z tych stacji. Jak już wspominałam, nie zawsze jest wesoło.

Pod tabliczką z napisem Gdańsk melduję się równo minutę po północy. A więc znowu nie udało mi się dojechać w sobotę! Znowu jest to niedziela. A tak niewiele zabrakło!

Od tego momentu, do chwili gdy zasypiam w śpiworze mijają równo 2 godziny. Do Westerplatte nie jest daleko, kilkanaście km. Jednak po drodze łapie mnie ulewa, którą przeczekuję na przystanku. Potem wjeżdżam na półwysep. Jestem tu po raz pierwszy. Droga jest pusta i mokra. Tereny mocno przemysłowe. Jakieś kontenery, składy materiałów, zakłady, tory kolejowe. Dziwnie tu. Rozglądam się w poszukiwaniu miejsca do spania. Ziemia podtopiona od ciągle padającego deszczu. Albo miejsca tak obrzydliwe, że zupełnie nie biorę ich pod uwagę. I nagle jest. Las. Od ulicy odchodzi jakaś boczna dróżka. Gaszę lampki, wyciszam telefon i staję się niewidzialna. Zagłębiam się w las. Rozbijam namiot. Prędzej! Prędzej! Pada deszcz! Dmucham materac. Kładę rower za namiotem. Nie przypinam go. Zakopuję się w śpiworze. Zupełnie blisko, tuż obok drogi, jest jakiś wielki zakład. Przez cały czas jeżdżą tu pociągi, zakład nieustannie wydaje jakieś dźwięki: buczy, warczy, zgrzyta, piszczy. Upiorna, nocna filharmonia.
Koniec balu, zasypiam na Westerplatte.
Trasa:

Zdjęcia

ciąg dalszy

Dięki Kocie :) już ten dzień nadszedł. W górach z powrotem jest pełno śniegu i można już śmigać na biegówka :)))

A Tobie Życzę cieplejszych dni na nizinkach żebyś mogła jeździć spokojnie na rowerku :)))
profesor
- 23:13 niedziela, 14 stycznia 2018 | linkuj
piotrekzkrakowa - dzięki! :)

Profesorze - no właśnie! Tak wcześnie do Gdańska jeszcze nie udało mi się nigdy pojechać! Aż sama się zdziwiłam, że dogodne warunki w tym roku trafiły się tak szybko. No ale to jeszcze jest zima. Pewnie przyjdzie taki dzień, że solidnie przymrozi, spadnie śnieg i wyskoczysz na biegówki :)

artd70 - dziękuję :)

olo - w takim razie byliśmy prawie jak dalekobieżne pociągi, które minęły się gdzieś na trasie :), pozdrawiam również :)
- 16:43 sobota, 13 stycznia 2018 | linkuj
no popatrz. w weekend byłaś prawie u mnie, a ja byłem prawie u Ciebie (na wylocie z Gniezna w kierunku Poznania). Tyle, że ty miałaś rower i namiot, więc miałaś lepiej :) pozdrowienia :)
olo
- 20:43 piątek, 12 stycznia 2018 | linkuj
Ładne foto,bardzo ładny dystans, ale tekst najładniejszy :)
artd70
- 12:03 czwartek, 11 stycznia 2018 | linkuj
O la Boga! Kot już do Gdańska pokręcił, więc wiosna się zbliża. Trzeba by zacząć myśleć poważnie o powrocie na rower, a ja jeszcze nie na szurałem się na biegówkach :(

Szacun Marzenka za ten dystans w takich warunkach :)

A może następny będzie na południe ;)
profesor
- 23:21 środa, 10 stycznia 2018 | linkuj
Przeczytałem! Aż się chce jechać :) choć się nie chce ;) No i pióro masz lekkie! Dobre!
piotrekzkrakowa
- 09:04 środa, 10 stycznia 2018 | linkuj
Może jeszcze uda Ci się zebrać ekipę na Hel, do piątku masz aż dwa dni na namawianie i kuszenie. Tam też może być fajnie w styczniu :)
A nawet jeśli nie znajdziesz chętnych, to przecież możesz pojechać sam.
- 06:51 środa, 10 stycznia 2018 | linkuj
Zabawne @Kocie, to co napisałaś: "Oczywiście wiem, że w tym miesiącu ktoś na pewno przebije (kilometrowo) ten wyjazd. Zupełnie mi to nie przeszkadza", bo w ten piątek chciałbym zrobić Styczniowy Hel (zajawkę wrzucę na podrozerowerowe.info/Wycieczki) i właśnie o tym samym wczoraj rozmawialiśmy... ale spoko mam grudzień w okienku, a styczeń raczej odpuszczę (choć piątkowy pomysł, to ok. 400 kaemów), ale jakoś nie widzę zbyt wielu Chętnych. Wczoraj, też @Marecky potwierdził, że "podkoszalińską księżycową Roberta", planuje w lutym.
- 06:12 środa, 10 stycznia 2018 | linkuj
Była to pierwsza sobota nowego roku, która pogodowo (jak dla mnie) nadawała się na taką wycieczkę. To już trzeci raz pojechałam do Gdańska zgodnie z tą zasadą, więc chyba powoli się robi tradycja :)

Oczywiście wiem, że w tym miesiącu ktoś na pewno przebije (kilometrowo) ten wyjazd. Zupełnie mi to nie przeszkadza. Cieszę się natomiast, że udało mi się przejechać tę trasę na początku stycznia, zobaczyć świąteczny Gdańsk, no i po raz pierwszy Westerplatte! Przyznaję też, że od dłuższego czasu brakowało mi spania pod namiotem. Musiałam więc stworzyć ku temu okazję :)

MarekDIVE - miałam ze sobą gruby śpiwór puchowy - 600, Cumulus. Ale ja jestem zmarzlakiem i bardzo słabo znoszę zimno. Być może Tobie na takie warunki by wystarczył lżejszy śpiwór, jeśli nie marzniesz mocno.

malarz - Przystanek Tleń to wspaniałe miejsce. Jedno z tych, w których szalenie kusi, by nie jechać już nigdzie dalej :D

Katana - chcieć, to móc. Do roboty! :D
- 19:51 wtorek, 9 stycznia 2018 | linkuj
Też bym tak chciała .....:)))
Katana1978
- 19:29 wtorek, 9 stycznia 2018 | linkuj
No to piknie , szacunek .
jarekmaciek
- 19:24 wtorek, 9 stycznia 2018 | linkuj
Brawo!

Po takim opisie Przystanek Tleń będzie miał więcej klientów ;)
malarz
- 05:27 wtorek, 9 stycznia 2018 | linkuj
Gratuluję Kocie wycieczki :))) ...pomysł rewelacyjny ... w dodatku nocleg w namiocie w styczniu...jestem jak najbardziej za takimi wyjazdami :))) Dlatego muszę sam skosztować takiej jazdy :))) i podobnych wrażeń - powoli się tego uczę, ...namiot mini już mam /chociaż rozglądam się również za hamakiem/, kuchenka mini jest, kilka miejsc do odwiedzenia chodzi już mi po głowie, chęci są, brakuje tylko mi śpiwora odpowiedniego /może polecisz sprawdzony jakiś, który warto kupić na styczniowe zimowe noce?/ - pozdrawiam i trzymaj się ciepło:)))
MarekDIVE
- 22:22 poniedziałek, 8 stycznia 2018 | linkuj
@Sierra
Finanse WOŚP są w pełni transparentne, każdy może przejrzeć sobie ogólno-dostępne sprawozdanie finansowe na ich stronie, gdzie szczegółowo rozliczają się z każdej złotówki zebranej w czasie finałów. Żeby tak transparentne były inne instytucje w Polsce to by dobrze było. Nie interesuje Cię jazda w takim maratonie - Twoja sprawa, ale nie oczerniaj bardzo kiepskimi zarzutami wspaniałej roboty jaką robi Owsiak, takie oszczerstwa bez podania dowodów są bardzo słabe. Nie jest to mój idol, nie podzielam jego zdania w wielu sprawach, ale jeśli chodzi o to co zrobił by pomagać innym - Owsiak to wspaniały człowiek i ma mój wielki szacunek za to co robi dla innych.
wilk
- 21:37 poniedziałek, 8 stycznia 2018 | linkuj
@vuki, idea jest słuszna, ale jakoś nie trawię tego gościa w różowych okularach i raczej miałem na myśli jedną z księżycowych niż udział w tym co napisałeś... dopóki finanse tej organizacji (i jej klonów) nie będą transparentne, zdania nie zmienię.
- 20:42 poniedziałek, 8 stycznia 2018 | linkuj
sierra, zapomniałeś o Tour de WOŚP - już za tydzień kilkadziesiąt osób zrobi <300 ... ale ze wsparciem i bez namiotu.
vuki
- 16:21 poniedziałek, 8 stycznia 2018 | linkuj
Piękna trasa, w takich warunkach niewiele osób da radę zrobić ponad 300km
wilk
- 10:09 poniedziałek, 8 stycznia 2018 | linkuj
Piękny dystans :)
Westerplatte, polecam obejrzeć nocą (kiedy już nikt się nie szwenda, a "podświetlone pamiątki" czynią "wycieczkę" niesamowitą i pełną zadumy).
Jeśli tylko planowana przez Mareckiego "Księżycowa" pod Koszalinem pojawi się w styczniu, to kilku rowerzystów z Elbląga przebije Twój styczniowy wynik ;)
A tymczasem, mam mega lenia i jakoś nie bardzo chce mi się kręcić kaemy ;)
Pozdrawiam cieplutko z Elbląga :)
- 07:45 poniedziałek, 8 stycznia 2018 | linkuj
Bal na Westrplatte ? Mam mieszane odczucia.
Ale ja mam taką wyobraźnie ... i nic na to nie poradzę. :)

Wiedziałem , czułem że Cię gdzieś poniesie :)
gratulacje
Jurek57
- 21:39 niedziela, 7 stycznia 2018 | linkuj
No, pięknie. Dopiero w Warszawie, teraz nad morzem - taka to pożyje. Gratuluję, pozdrawiam, zazdroszczę, podziwiam.